بررسـی تصویرسازی های جامـی درهفت اورنگ ) بارویکردیبیانـی (
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده نوشین نصیری
- استاد راهنما احمد خیالی خطیبی تراب جنگی قهرمان
- سال انتشار 1392
چکیده
چکیده پایان نامه ( شامل خلاصه ، اهداف ، روش های اجرا و نتایج به دست آمده ) :علم بیان یکی از اصولبلاغت است،در این علم با ابزارهای تصویرسازی در زبان و یا شیوه های مختلف و خیال انگیز ادای معنای واحد آشنا می شویم. در این پژوهش کوشش می شود تا ضمن استخراج این ابزارها، بسامد و چگونگی کاربرد آنها نیز مورد بررسی قرار گیرد. بدین منظور ابتدا تعاریفی از این ابزارها ارائه،سپس شواهدی از این صورتهای خیال انگیز از هفت اورنگ جامی استخراج شده است و در ادامه نمودار فراوانی این ابزارها تنظیم گردیده است و پس از تحلیل نمودارها روشن گردید که میزان استفاده ی جامی از تشبیه بیش از دیگر ابزارهای بیانی است و عمده ی تشبیهات او حسی به حسی،ملموس و مفرد به مفرد است ودر مقایسه با دیگر ابزارها مجاز بسامد کمتری دارد و عموماً از مجازهای ساده و ابتدایی استفاده شده است. این شواهد خود دلیلی بر ساده گرایی شاعر است،جامی ضمن نگاه داشتن بیان ساده و همه فهم به حُسن ادا و لطف تعبیر دقت داشته و با کاربرد استادانه ی این ابزارها کلام خود را زیبا و مضمون را برجسته نموده است و بدین ترتیب قوّه ی تأثیر شعر را پرزور گردانده است. کلید واژه ها : جامی،هفت اورنگ،علوم بلاغی(بیان)
منابع مشابه
اندیشه های جامی در مثنوی هفت اورنگ
از آنجا که بهترین وسیلهء شناخت هر گوینده و شاعری،آثار قلمی اوست؛در این نوشته کوشش شده است ضمن ارائه تصویری کلی از نور الدین عبد الرحمن جامی-بزرگترین شاعر و ادیب قرن نهم هجری-و منظومههای هفتگانهء وی،جریان افکار و اندیشههای او در مورد برخی مسایل،از قبیل وحدت وجود،تشبیه و تنزیه،جبر و اختیار و عشق ترسیم شود و نیز برخی دیدگاههای اعتقادی و انتقادی او در قبال طبقات مختلف اجتماع بر مبنای هفت ا...
متن کاملبررسـی تاثیرگـذاری نقـوش اسلامـی بر نشانـه های مصطفـی اوجـی
مرور اجمالی آثار گرافیـک ایران نشـان میدهد که، بهرهگیری مستقیم و غیرمستقیم از نقشها، نمادها، عناصر و تصاویر دورههای مختلف تاریخی در این آثار وجود داشته و طراحان ایرانی به ضرورت موضوع سفارش، همواره این عناصر را دستمایه طراحی خود قرار دادهاند. وجود جنبههای تزیینی و نیز قابلیتهای بصری نقشهای اسلامی موجب تأثیر این نقوش بر آثار طراحان گرافیک ایران شده است. نمونههای این تأثیرگذاری بر آثار...
متن کاملبررسـی مؤلفـه های ادبیات پایداری در اشعار رضوی دعبل خـزاعی
دعبل شاعر برجستۀ شیعی است که عشقش به امامان معصوم (علیهمالسلام) قطعی و انکارناپذیر است. وی سراسر دیوان خویش را مزیّن به نام ائمه اطهار (علیهمالسلام) بهویژه امامرضا (علیهالسلام) نموده و با ابزار شعر، درصدد آن است که با بیان ویژگیهای ظاهری و معنوی امامرضا (علیهالسلام) و شناساندن حاکمان مستبد آن دوران، ظلم و ستم به اهل بیت (علیهمالسلام) و مظلومیت آنان را در آیینۀ اشعارش به تصویر بکشد...
متن کاملبررسـی تاثیرگـذاری نقـوش اسلامـی بر نشانـه های مصطفـی اوجـی
مرور اجمالی آثار گرافیـک ایران نشـان میدهد که، بهرهگیری مستقیم و غیرمستقیم از نقشها، نمادها، عناصر و تصاویر دورههای مختلف تاریخی در این آثار وجود داشته و طراحان ایرانی به ضرورت موضوع سفارش، همواره این عناصر را دستمایه طراحی خود قرار دادهاند. وجود جنبههای تزیینی و نیز قابلیتهای بصری نقشهای اسلامی موجب تأثیر این نقوش بر آثار طراحان گرافیک ایران شده است. نمونههای این تأثیرگذاری بر آثار...
متن کاملتصویرسازی های بیدل از حقیقت اعیان ثابته
ابن عربی در عالَم وجود، غیریت را برنمی تابد، از این رو، درمعمای حق و خلق، هستی خلق را آن گونه تبیین می نماید که به وحدت شخصی وجود بیانجامد؛: وی با وضع اصطلاح اعیانثابته، هویت جدیدی برای ماسواالله درنظرگرفت که گرچه با ذات الهی عینیت ندارد اما غیراو هم نیست؛: آفرینش حاصل توجه آفریدگار بهذاتخویش است که این توجه موجد اعیان ثابته بوده است. ابوالمعانی میرزا بیدل عظیم آبادی از آرای عرفانی ابنعربی ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023